• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61429
+
-

سهم 42 درصدی چابهار و کنارک از صید ماهی  در کشور

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: چابهار و کنارک با دارا بودن 42 درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، 40 درصد سهم صید ایران و تامین بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند. 

 «هدایت‌الله میرمرادزهی» در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در یک سال اخیر با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و با همکاری، حمایت مسئولان و دستگاه‌های دست اندر کار، فراهم کردن شرایط دریاروی و سوخت مورد نیاز سبب رشد میزان صید با آمار بیش از 340 هزار تن شد که در مقایسه با سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است. 

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 25 هزار صیاد در قالب 35 تعاونی صیادی در آب‌های ساحلی شهرستان‌های کنارک و چابهار به وسیله حدود هزار فروند لنج و 1500 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند. 

وی از مهم‌ترین نیازهای صیادان و بنادر صیادی را لایروبی بنادر، بهسازی، برق‌رسانی و آسفالت محوطه و مسیر راه عنوان کرد. 

وی افزود: چابهار با موقعیت راهبردی، بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور است و اهمیت زیادی برای سرمایه‌‌گذاران ایرانی و کشورهای همسایه و حاشیه اقیانوس هند دارد. 

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: بندر صیادی تیس در سال ۱۳۷۵ راه‌اندازی شده و هم‌اینک بیش از ۱۰۰ قایق با اشتغال‌زایی 1۵۰۰ نفر در این بندر فعال هستند و بخشی از مشکلات بیکاری در روستای تیس مرتفع شده است. 

میرمرادزهی افزود: در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای با استانداری و منطقه آزاد چابهار منعقد و مقرر شده تا برای لایروبی و ساماندهی اقدامات لازم انجام شود ولی به دلایل نامعلوم متوقف شده است. 

وی بیان کرد: هم‌اینک ۶۰ هزار متر مکعب لایروبی در محدوده 3 هکتار حوضچه تیس نیاز است و برای آن باید بیش از ۷۰ میلیارد ریال هزینه شود. 

وی گفت: به دلیل جمع شدن گل‌و‌لای زیاد ۲۰ فروند لنج صیادی این بندر به سایر بنادر همجوار کوچ کرده‌اند و در صورت ادامه این روند تا چند ماه آینده فعالیت قایق‌ها نیز با سختی و مشکل رو‌به‌رو می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید